Jsme vidět? Aneb o divadelní propagaci poprvé – Divadlo na cucky

22.3.2010 14:40

Jak se navenek propagují olomoucká divadla? Jako první je na mušce Divadlo na cucky. V arzenálu má vyvedené plakátové kousky i trailery. Na jedné straně světélkující hravost Oblíbenců, na té druhé tajemný půvab černobílé Mme Bovary. Poezie, trocha norského chladu a mini interview s dvorním grafikem Zdeňkem Vévodou.

Olomoucká scéna a její tři divadla. Klasické Moravské divadlo Olomouc, pop-punková Tramtarie a experimentující soubor Divadla na cucky, který spadá po křídla občanského sdružení Divadlo Konvikt. Tři subjekty, tři oázy divadelní kultury, tři různorodé propagační chytáky. V čele stojí plakáty k jednotlivým inscenacím. Nad nimi se nos neohrnuje, jsou to zásadní poutače zejména v době premiéry daného kusu. Výrazné, originální, výstižné, jindy scestné a prachobyčejné. Jsou přilepené na zdech, přišpendlené na nástěnkách. Některé z nich vás donutí zastavit, zaslouží se vaší pozornost, jiné vás otráví, případně vám předají pouhou základní informaci ve stylu „jasně, je to divadlo“. A nakonec samozřejmě také trailery. Na české divadelní scéně stále a stále podceňovaná a přehlížená forma propagace. Přitom právě audiovizuální upoutávky šířené po internetu (nejčastěji skrze YouTube s odkazy na frčících sociálních sítích v čele s Facebookem) mohou na představení dostat mladé skupinky. Divadlo na cucky svou propagační palbu nepodceňuje. Právě naopak. Pohrává si s ní, snaží se ji vylepšovat.

Správně volený střih dokáže dělat divy. Naléhavý, velmi intenzivní trailer, který jen podtrhuje drásavou atmosféru inscenace Někdo přijde. Autorem je Andy Fehu, filmař jinak spjatý převážně s Divadlem Tramtarie.

 
Mme Bovary

 

Krásky v nesnázích

Výstava plakátů z reklamních dílen Divadla na cucky. V užším výběru jsou kousky k inscenacím Poiésis, Někdo přijde, Oblíbenci a Mme Bovary. Hrají si jedině na divadelním písečku, v podstatě nezacházejí nikam dál, maximálně k literatuře. Potrpí si na jednoduchosti a jasnosti, vyzdvihují jediný motiv, věc, která má na plakátu svůj dominantní prostor a nějakým způsobem souzní s tím či oním opusem. Poster propagující Poiésis jako systematická koláž, která se ohání lehkostí a barevností, vznáší se stejně jako tvorba básnířky Cvetajevové, kroutí vám hlavu doprava, chce, abyste se naklonili a všímali si. Suneme se k Někdo přijde. Norsko máte hned za zády, připadá vám pochmurné a nepřívětivé a už se vám tam vůbec nechce, rušíte rezervaci letenek do Haugesundu. Z plakátu číší chlad, pere do vás celkem prudký vítr, fialová barva působí výstražně, dává vám malou facku a říká, že někdo asi fakt přijde. Ale nevíte kdo. A pokud k plakátu přistoupíte blíž, všimnete si, že ty dominantní nosní dírky se jakoby proměňují v podivné stopy ve sněhu a že celý vizuál plakátu tvoří rozsáhlá a špinavá sněhová závěj. Anebo je to jen tím, že autor článku má moc dioptrií.

 
 
 

Klikněte pro zvětšení plakátů

Hned vedle visí Oblíbenci. Pestrobarevná mozaika, která vypadá na pořádnou apokalypsu na obrazovce vašeho monitoru. Rozparáděný vizuál, co působí jako grafické zmapování citových pohnutek v hlavách hlavních hrdinů Oblíbenců. Jednou totálně nahoře (vybouřená červená), jednou tak půl napůl nebo úplně v pohodě (světle modrá a bílá), jednou zase absolutně na dně (tmavě modrá). Vizuál, co vybízí k tanci a poslechu Animal Collective, kteří jsou ostatně součástí soundtracku k inscenaci.

Jako hlavní hvězda výstavy Mme Bovary. Nepřehlédnutelné černobílé foto, které vzývá ženskost a její krásu, křehkost a půvab, činí z ní monument, co chce mít každý doma jen pro sebe, ale přitom si zasluhuje, aby ho viděli všichni. Je dráždivý, ohání se stylem módních časopisů, nepostrádá eleganci, emoce a už vůbec ne erotický náboj. A pořád mluvíme o plakátu k divadelní inscenaci Mme Bovary, nikoliv k výstavě ženských aktů.

 

 

Zdeněk Vévoda: "Musí se rozkřiknout, že chodit do divadla je IN"

Na kus řeči se Zdeňkem Vévodou. Uměleckým šéfem Slovanského tyátru, členem souboru Divadla na cucky a v neposlední řadě grafikem, který je právě autorem či spoluautorem výše zmíněných kusů. Svoje výtvarné řádění započal už ve sladkých sedmnácti. "Zatímco spolužáci pařili na kompech hry, já jsem se učil s Corelem. Chytlo mě to, po úspěchu ve veřejné soutěži o nové logo Moravského divadla jsem dokonce přemýšlel o studiu reklamní grafiky," říká o sobě.

Jsi autorem plakátů a trailerů k produkcím Divadla na cucky, co je pro tebe hlavním impulzem pro jejich vytvoření? Inspiruješ se nějakou konkrétní situací v té či oné inscenaci?
Obecně mě inspiruje především scénografie a téma inscenace, ale podle mě se prostřednictvím grafiky dá vyjádřit i dramatičnost. Je docela zásadní, pokud propagaci, ať už plakát nebo trailer, vytváří člověk, který je součástí souboru, účastní se inscenačního procesu a rozumí dramaturgickým záměrům souboru. Když do toho divadla zkrátka chodíš, něco o něm víš, znáš důvěrně ten prostor, tak nakonec tohle všechno jen s trochou fantazie předáš na papír. Naprosto ideální varianta je, pokud má soubor na tyto věci jednoho člověka, sezona má pak jednotný vizuál a divák se snadno orientuje. V mém případě to nebylo vždycky možné, a tak např. plakát k Oblíbencům připravovala ve spolupráci se mnou scénografka Iveta Ryšavá, Někdo přijde zase přímo režisér Jan Frič, já sám jsem pak připravoval komplet Poiésis nebo Mme Bovary.

Jak přibližně dlouho ti trvá výroba? Jsi časově omezovaný, spěcháš nebo si s tím naopak vyhráváš?
Samotná příprava plakátu je většinou práce tak na jedno odpoledne-večer. Samozřejmě dalším limitem je datum premiéry, vždycky chceme, aby měl divák plakát na očích nejlépe čtrnáct dní předem. Stříhat trailer je pak časově zhruba stejně náročné jako výroba plakátu. Tady ale opravdu hodně záleží na tom, jak inscenaci znáš nebo neznáš. Pokud dělám trailer, tak chci, aby byl divák po zhlédnutí natolik zvědavý, že se sebere a do toho divadla přijde.

A přijde?
Určitě někdo přijde. Upoutávky na divadlo prostřednictvím videa nebo sociálních sítí osobně považuji za jeden z nejefektivnějších prostředků moderního divadelního marketingu, který u nás ještě není zcela zaběhnutý. V Olomouci s trailery přišlo první Divadlo na cucky, inspirované renomovanými berlínskými scénami, následně Tramtarie a ještě do konce této sezony bych rád tento způsob propagace zprovoznil i v Moravském divadle.



Co další plány, chystáš do budoucna nějaké změny?
Samozřejmě jsem si vědom, že máme nějaké rezervy, od příští sezony bude web občanského sdružení Divadlo Konvikt ve zcela novém kabátě, nadále také chceme pokračovat v rozvíjení merchandisingu, který zahrnuje i módní doplňky jako placky apod. Sám potkávám spoustu svých vrstevníků, kterým divadlo nic neříká, v horším případě návštěvy divadla tají. Chtěl bych, aby to bylo přesně naopak, takže si na závěr neodpustím jedna malou frázi: musí se rozkřiknout, že chodit do divadla je IN!

 

V příštím díle: Divadlo Tramtarie. Do té doby vzít sako a vedle placky s logem vaší oblíbené kapely přidat jednu zbrusu novou – divadelní.