Jsme vidět?
Aneb o divadelní propagaci poprvé – Divadlo na
cucky
22.3.2010 14:40
Jak se navenek
propagují olomoucká divadla? Jako první je na
mušce Divadlo na cucky. V arzenálu má vyvedené
plakátové kousky i trailery. Na jedné straně
světélkující hravost Oblíbenců, na té druhé
tajemný půvab černobílé Mme Bovary. Poezie,
trocha norského chladu a mini interview
s dvorním grafikem Zdeňkem Vévodou.
Olomoucká
scéna a její tři divadla. Klasické Moravské
divadlo Olomouc, pop-punková Tramtarie a
experimentující soubor Divadla na cucky, který
spadá po křídla občanského sdružení Divadlo
Konvikt. Tři subjekty, tři oázy divadelní
kultury, tři různorodé propagační chytáky.
V čele stojí plakáty k jednotlivým inscenacím.
Nad nimi se nos neohrnuje, jsou to zásadní
poutače zejména v době premiéry daného kusu.
Výrazné, originální, výstižné, jindy scestné a
prachobyčejné. Jsou přilepené na zdech,
přišpendlené na nástěnkách. Některé z nich vás
donutí zastavit, zaslouží se vaší pozornost,
jiné vás otráví, případně vám předají pouhou
základní informaci ve stylu „jasně, je to
divadlo“. A nakonec samozřejmě také trailery.
Na české divadelní scéně stále a stále
podceňovaná a přehlížená forma propagace.
Přitom právě audiovizuální upoutávky šířené po
internetu (nejčastěji skrze YouTube s odkazy
na frčících sociálních sítích v čele s
Facebookem) mohou na představení dostat mladé
skupinky. Divadlo na cucky svou propagační
palbu nepodceňuje. Právě naopak. Pohrává si
s ní, snaží se ji vylepšovat.
Správně
volený střih dokáže dělat divy. Naléhavý,
velmi intenzivní trailer, který jen podtrhuje
drásavou atmosféru inscenace Někdo přijde.
Autorem je Andy Fehu, filmař jinak spjatý
převážně s Divadlem Tramtarie.
Mme Bovary
Krásky v
nesnázích
Výstava
plakátů z reklamních dílen Divadla na cucky.
V užším výběru jsou kousky k inscenacím
Poiésis, Někdo přijde, Oblíbenci a Mme Bovary.
Hrají si jedině na divadelním písečku,
v podstatě nezacházejí nikam dál, maximálně
k literatuře. Potrpí si na jednoduchosti a
jasnosti, vyzdvihují jediný motiv, věc, která
má na plakátu svůj dominantní prostor a
nějakým způsobem souzní s tím či oním opusem.
Poster propagující Poiésis jako systematická
koláž, která se ohání lehkostí a barevností,
vznáší se stejně jako tvorba básnířky
Cvetajevové, kroutí vám hlavu doprava, chce,
abyste se naklonili a všímali si. Suneme se
k Někdo přijde. Norsko máte hned za zády,
připadá vám pochmurné a nepřívětivé a už se
vám tam vůbec nechce, rušíte rezervaci letenek
do Haugesundu. Z plakátu číší chlad, pere do
vás celkem prudký vítr, fialová barva působí
výstražně, dává vám malou facku a říká, že
někdo asi fakt přijde. Ale nevíte kdo. A pokud
k plakátu přistoupíte blíž, všimnete si, že ty
dominantní nosní dírky se jakoby proměňují
v podivné stopy ve sněhu a že celý vizuál
plakátu tvoří rozsáhlá a špinavá sněhová
závěj. Anebo je to jen tím, že autor článku má
moc dioptrií.
Klikněte
pro zvětšení plakátů
Hned vedle visí Oblíbenci. Pestrobarevná
mozaika, která vypadá na pořádnou apokalypsu
na obrazovce vašeho monitoru. Rozparáděný
vizuál, co působí jako grafické zmapování
citových pohnutek v hlavách hlavních hrdinů
Oblíbenců. Jednou totálně nahoře (vybouřená
červená), jednou tak půl napůl nebo úplně
v pohodě (světle modrá a bílá), jednou zase
absolutně na dně (tmavě modrá). Vizuál, co
vybízí k tanci a poslechu Animal Collective,
kteří jsou ostatně součástí soundtracku
k inscenaci.
Jako hlavní
hvězda výstavy Mme Bovary. Nepřehlédnutelné
černobílé foto, které vzývá ženskost a její
krásu, křehkost a půvab, činí z ní monument,
co chce mít každý doma jen pro sebe, ale
přitom si zasluhuje, aby ho viděli všichni. Je
dráždivý, ohání se stylem módních časopisů,
nepostrádá eleganci, emoce a už vůbec ne
erotický náboj. A pořád mluvíme o plakátu
k divadelní inscenaci Mme Bovary, nikoliv
k výstavě ženských aktů.
Zdeněk
Vévoda: "Musí se rozkřiknout, že chodit do
divadla je IN"
Na kus řeči
se Zdeňkem Vévodou. Uměleckým šéfem
Slovanského tyátru, členem souboru Divadla
na cucky a v neposlední řadě grafikem, který
je právě autorem či spoluautorem výše
zmíněných kusů. Svoje výtvarné řádění
započal už ve sladkých sedmnácti. "Zatímco
spolužáci pařili na kompech hry, já jsem se
učil s Corelem. Chytlo mě to, po úspěchu ve
veřejné soutěži o nové logo Moravského
divadla jsem dokonce přemýšlel o studiu
reklamní grafiky," říká o sobě.
Jsi autorem plakátů a trailerů
k produkcím Divadla na cucky, co je pro tebe
hlavním impulzem pro jejich vytvoření?
Inspiruješ se nějakou konkrétní situací v té
či oné inscenaci?
Obecně mě inspiruje především scénografie a
téma inscenace, ale podle mě se
prostřednictvím grafiky dá vyjádřit i
dramatičnost. Je docela zásadní, pokud
propagaci, ať už plakát nebo trailer,
vytváří člověk, který je součástí souboru,
účastní se inscenačního procesu a rozumí
dramaturgickým záměrům souboru. Když do toho
divadla zkrátka chodíš, něco o něm víš, znáš
důvěrně ten prostor, tak nakonec tohle
všechno jen s trochou fantazie předáš na
papír. Naprosto ideální varianta je, pokud
má soubor na tyto věci jednoho člověka,
sezona má pak jednotný vizuál a divák se
snadno orientuje. V mém případě to nebylo
vždycky možné, a tak např. plakát k
Oblíbencům připravovala ve spolupráci se
mnou scénografka Iveta Ryšavá, Někdo přijde
zase přímo režisér Jan Frič, já sám jsem pak
připravoval komplet Poiésis nebo Mme Bovary.
Jak přibližně dlouho ti trvá výroba?
Jsi časově omezovaný, spěcháš nebo si s tím
naopak vyhráváš?
Samotná příprava plakátu je většinou práce
tak na jedno odpoledne-večer. Samozřejmě
dalším limitem je datum premiéry, vždycky
chceme, aby měl divák plakát na očích
nejlépe čtrnáct dní předem. Stříhat trailer
je pak časově zhruba stejně náročné jako
výroba plakátu. Tady ale opravdu hodně
záleží na tom, jak inscenaci znáš nebo
neznáš. Pokud dělám trailer, tak chci, aby
byl divák po zhlédnutí natolik zvědavý, že
se sebere a do toho divadla přijde.
A přijde?
Určitě někdo přijde. Upoutávky na divadlo
prostřednictvím videa nebo sociálních sítí
osobně považuji za jeden z nejefektivnějších
prostředků moderního divadelního marketingu,
který u nás ještě není zcela zaběhnutý. V
Olomouci s trailery přišlo první Divadlo na
cucky, inspirované renomovanými berlínskými
scénami, následně Tramtarie a ještě do konce
této sezony bych rád tento způsob propagace
zprovoznil i v Moravském divadle.
Co další plány, chystáš do budoucna
nějaké změny?
Samozřejmě jsem si vědom, že máme nějaké
rezervy, od příští sezony bude web
občanského sdružení Divadlo Konvikt ve zcela
novém kabátě, nadále také chceme pokračovat
v rozvíjení merchandisingu, který zahrnuje i
módní doplňky jako placky apod. Sám potkávám
spoustu svých vrstevníků, kterým divadlo nic
neříká, v horším případě návštěvy divadla
tají. Chtěl bych, aby to bylo přesně naopak,
takže si na závěr neodpustím jedna malou
frázi: musí se rozkřiknout, že chodit do
divadla je IN!
V příštím díle: Divadlo Tramtarie. Do té doby
vzít sako a vedle placky s logem vaší oblíbené
kapely přidat jednu zbrusu novou – divadelní.