Ironicky mrazivý humor v Posledním snu Olleho Johansona

12.2.2010 15:18:58
 

Samotu a úzkost obalenou pořádnou dávkou černého humoru předvedl v Divadle hudby umělecký soubor Slovanského gymnázia v Olomouci, Slovanský tyátr. Studenti pod vedením režiséra Zdeňka Vévody nastudovali text Hynka Skotáka, Poslední sen Olleho Johanssona. Ten je volně inspirován jednou z novel Joakima Ericssona.
 

Olleho Johansson nemá zrovna nejlepší život. Pracuje v konzervárně a po práci tráví čas popíjením levné finské vodky. Večer se pak vrací do svého domu, kde ho čeká jen ticho a samota. Do tohoto domu mu najednou vtrhne banda lidí. Ti tvrdí, že na jednu noc jsou jeho přátelé. Chtějí s ním oslavit jeho narozeniny. Ale Olle je nezná, neví proč mu vlezli do domu a radostně slaví. To ještě netuší, že má konečně štěstí. Byl vybrán v novém státním programu na obveselení ztroskotanců. Může si přát, co bude chtít. Všechno je placeno ze státních peněz. Volil přece socialisty a navíc vše je jeho posledním snem.

Absurdní situace, do které autor Hynek Skoták postavil hlavního hrdinu, je odrazištěm pro příběh večera, který si má Olle užívat. Ale žádný dar není dokonalý. Narozeniny už má Astrid Lindgrenová, tak na něj zbyly vánoce. Tato absurdnost může ilustrovat klíč, podle jakého jsou jednotlivé, na první pohled tematicky nesourodé scény svázány. Příběh jakoby zvolna kráčel Olleho myslí a namátkou vybíral různé důležité myšlenky v jeho životě. Na jevišti se tak vystřídají scény z knihy Děti z Bullerbynu, či švédská skupina ABBA. 
 
Hloupost tohoto „nejdůležitějšího“ podtrhuje tragičnost Olleho postavy. Zážitky, které mu slizce ironický Erik předloží, ho potápí čím dál hlouběji. Kupříkladu domluví setkání s jeho alter egem. To je až odporně úspěšné a ve všech vlastnostech ryzí protějšek Silná karikatura skvěle vystihuje to, jak člověka ovlivňuje prostředí a snící Olle se tak upíná na myšlenku jednoho špatného rozhodnutí, které mu zcela změnilo život a udělalo z něj ztroskotance.
 
Inscenace od počátku běží ve vysokém tempu a to jak režijně, tak herecky. Jednotlivé události jsou zhuštěny k sobě a mírný odpočinek přichází až se závěrečnou scénou. Herci ze sebe jednotlivé repliky často doslova chrlí. Je to skvělé při komických situacích, ovšem při vážnějších momentech se pozitivní účinek vytrácí a celou situaci to staví do zcela jiné polohy. 

Text sám o sobě obsahuje velké množství politických, ale hlavně kriticko-společenských narážek. Režisér Zdeněk Vévoda těmito odbočkami nenechává zavádět mimo příběh. To sice svědčí již zmiňovanému tempu inscenace a splňuje to i dramaturgický směr souboru, který se podle Vévody zaměřuje na mladé divadlo mladých bez zbytečného filozofování, ale některé z nich, jako třeba výstup Astrid Lindgrenové v podání Kateřiny Lukáčové, vyznívají do prázdna. To se ovšem nedá říct o postavě Erika.

Petr Čehák přesně dávkuje jednotlivé jízlivosti a jeho pseudo-laskavé repliky patří k nejlepším. Lukáš Kadlčík v roli Olleho, skvěle vystihuje jeho vyhrocující se stav, ovšem po jevišti se chvílemi pohybuje s určitou předvídatelnou automatičností. Hromadné výstupy jsou až překvapivě nerušivé a i na malém jevišti Divadla Hudby nemá problém vzájemně kooperovat deset postav. Dvojice funebráků (Viktor Zavadil, Petr Gavlík) sice zvládá závěrečnou scénu s respektem, ale v nedokonalé tmě jsou nuceni pouze postávat kolem mrtvoly a střídavě si svítit do obličeje baterkami.
 
Tato hravá inscenace otevírající vážná témata, tvoří svými sedmi obrazy až překvapivě soudržný celek. Inscenátorům se podařilo docílit pomalé katarze, kdy odpadává balast ironického smíchu a zůstává pouze těžké téma samoty. Její neodvratitelnost, stejně jako neodvratitelnost Olleho smrti, se inscenátorům podařilo lehce upozadit, čímž vynikly komické situace. Bylo by chybou, kdyby komika zcela překryla smutek, který zákonitě musí přijít. To se ovšem v inscenaci Slovanského tyátru nestalo. Poslední sen Olleho Johanssona je tak překvapivou inscenací, která by neměla problém obstát v konkurenci divadla jiných olomouckých divadelních subjektů a příjemně vystupuje ze škatulky středoškolských divadel.
 
Psáno z reprízy 11. února 2010
 
Autor: Martin Zavadil